Backlinkovi u SEO optimizaciji

Backlinkovi su važan dio off-site aktivnosti SEO optimizacije. Kakvi sve mogu biti backlinkovi i koji su vrijedniji od drugih donosimo u retcima koji slijede. 

Čemu služe backlinkovi?

Ako druge stranice imaju linkove koje vode na vašu stranicu, ona postaje relevantnija, vjerojatnije je da je sadržaj dobar i koristan te će ju i tražilice takvom smatrati.

Stoga je aktivno stvaranje vanjskih linkova jedna od SEO aktivnosti koja relativno brzo i vrlo efikasno pridonosi boljem rangiranju. 

Naravno, postoje načini da se ovaj proces malo ubrza, no tu treba biti vrlo oprezan, jer i u digitalnom svijetu postoje i loše preporuke. Odnosno prije ili kasnije sve što je iscenirano pada u vodu. Kod SEO optimizacije to se odnosi na kupovanje i kreiranje velikog broja linkova po lošim stranicama koji nisu relevantne za sadržaj koji se plasira.

Ukratko, cilj treba biti dobivanje kvalitetnih linkova (preporuka) sa stranica koje su sadržajno povezane sa odredišnom stranicom.

No, krenimo od početka.

Što je backlink?

Backlink je link, tj. poveznica koja vodi sa jedne stranice na drugu. Ishodišna stranica (recimo www.stranica-prva.com) je ona na kojoj se link nalazi, a odredišna ili destinacijska stranica je ona na koju link vodi (recimo www.stranica-druga.com).  

Tada kažemo da stranica druga ima backlink sa stranice prve.

Backlinkovi su jedan od najvažnijih faktora pri rangiranju na tražilicama. Broj i kvaliteta linkova direktno su povezani s pozicioniranjem na Googleovim rezultatima pretrage (SERP).  

Backlinkovi i SEO link-building

Ako stavimo tehnički dio na stranu, linkove možemo promatrati kao preporuku koju vašim stranicama daju neke druge stranice. Zamislite da ste objavili neki zanimljivi blog na svojim web stranicama koji se nekome toliko svidio da ga je podijelio i na svojim stranicama te stavio link prema vašim stranicama kao izvoru informacija.

Taj link je vaša digitalna preporuka, a netko tko ima puno preporuka postaje relevantan. Na isti način stvari promatraju i pretraživači kao Google: što više stranica upućuje na vašu stranicu ona postaje relevantnija, te će bolje kotirati na tražilicama. Slična je stvar kod akademskih radova i članaka – pojedinom članku i autoru 'vrijednost' raste što više citiranja ima u drugim člancima, gdje se navodi kao izvor.

Link equity ili link juice je pojam koji se koristi za opis autoriteta stranice koji se sa stranice prve daje stranici drugoj kroz (back)link.

PageRank je Googleov algoritam kreiran na sveučilištu Stanford sredinom 90-ih, koji je Google na kraju od Stanforda otkupio za 336 mil.$. Algoritam je u međuvremenu znatno evoluirao, nadograđen je dodatnim algoritmima, no svrha mu je ista – koristi kvalitetu i kvantitetu backlinkova kao inpute za sustav rangiranja web stranica u rezultatima pretrage. 

Tri su najbitnija faktora koja utječu na PageRank stranice:

  1. broj backlinkova koje stranica ima
  2. broj linkova na ishodišne stranici – link equity stranice prve dijeli se na sve stranice druge na koje se može doći preko linka sa prve
  3. PageRank ishodišne stranice – što veći rang, to je veći link equity

 

Vrste linkova

1. Interni linkovi (unutarnje poveznice)

Interni linkovi vode s jedne na drugu podstranicu neke web stranice. O tome smo pisali u članku Zašto je content bitan za SEO, gdje navodimo kako postoje strukturne i kontekstualne interne poveznice ili linkovi.

Struktura internih poveznica

2. Eksterni linkovi (vanjske poveznice)

Eksterni linkovi ili backlinkovi vode s jedne stranice na drugu, te je ovaj članak zapravo o njima.

3. Nofollow linkovi

Nofollow link je onaj koji sadrži rel=”nofollow” atribut u svom HTML kodu, a njegova karakteristika je da ne prenosi link juice ishodišne na odredišnu stranicu.

Google je ovu vrstu linkova uveo 2005. godine kako bi doskočio nekim domišljatim praksama stvaranja backlinkova poput stavljanja linkova u komentare na forumima ili jakim web stranicama, sponzoriranim i affiliate linkovima ili jednostavno za slučajeve kada s nekom stranicom ne želite biti povezani, a morate na njoj imati link.

Nofollow linkovi ipak imaju neke svrhe, iako ne donose link juice s ishodišnih stranica:

  • hintovi Googleu kako bi bolje razumio povezanost stranica (od 2019.)
  • donose posjetitelje na stranicu
  • čine raznolikost link profila stranice.  
Nofollow link by Mangools

Izvor: Mangools

Link profil stranice

Link profil opisuje sve (back)linkove koji vode na jednu (odredišnu) web stranicu. Kvaliteta link profila direktno korelira s rangom stranice na Googleu.

“Zdravi” link profil:

a)      je diverzificiran – mješavina backlinkova, standardnih i nofollow, te prirodnih anchor tekstova

b)     ima kvalitetne backlinkove s relevantnih webstranica.

Anchor text

Anchor tekst je vidljivi klikabilni dio backlinka. To je tekst koji je podcrtan, kojeg vide korisnici, ali i roboti koji onda lakše prepoznaju o čemu se radi.

Evo nekoliko primjera anchor teksta za isti članak:

  1. Dynamic pricing zanimljiva je tema za iduću godinu, a više o tome možete pročitati ovdje. – generički tekst
  2. Dynamic pricing zanimljiva je tema za iduću godinu, a više o tome možete pročitati na blogu  https://newprintingera.com – 'goli URL'
  3. Dynamic pricing zanimljiva je tema za iduću godinu, o čemu je na svom blogu pisao Shipshape. – spominje se samo brand
  4. Dynamic pricing zanimljiva je tema za iduću godinu, o čemu je na svom blogu Top 10 trendova u Internet trgovini za 2022. pisao Shipshape. - spominje se točan naziv stranice na koju vodi link
  5. Dynamic pricing zanimljiva je tema za iduću godinu, o čemu je na svom blogu o trendovima u Internet trgovini pisao Shipshape. – spominje se djelomičan izraz

Svaki od ovih backlinkova ima svoju 'težinu', odnosno vrijednost koju mu Google dodjeljuje. Ako se želimo rangirati za ključnu riječ 'trendovi u Internet trgovini', najpovoljnija će nam biti 4. opcija. To ne znači da ostale varijante treba izbjegavati – svaki backlink donijet će svoj dio vrijednosti i raznolikosti u link profil stranice.

Anchor text

 

Karakteristike vrijednog backlinka

Kako procijeniti koji je od dva backlinka vrijedniji, koji odredišnoj stranici donosi više link equityja? Postoji nekoliko karakteristika koje se uzimaju u obzir.

Relevantnost po temi

Backlink je vrijedniji ako dolazi s ishodišne stranice koja je po temi slična odredišnoj. Pr. ako imate sportsku stranicu puno više će vrijediti backlink koji do nje vodi sa sportskog portala nego sa portala za zapošljavanje.

Autoritet ishodišne webstranice

Ne postoji univerzalno mjerilo ili mjerna jedinica autoriteta web stranica, ali svaki SEO tool poput SEMrusha ili Mangoolsa ima svoju skalu koja vam može dati dovoljno dobar osjećaj. Uobičajeno je da se autoritet boduje od 1 do 100, te je primjerice stranica s autoritetom 56 jača od stranice s autoritetom 23 i backlink s prve donijet će odredišnoj webstranici više link equityja.

Jedinstvenost

Kad kažemo da je jedinstvenost backlinka njegova karakteristika koja mu daje vrijednost, to se može interpretirati na nekoliko načina.

  • Backlink s web stranice na kojoj do sada niste imali backlink imat će veću vrijednost od novog backlinka na stranici na kojoj ste već imali jedan, ili više njih.
    Odnosno, bolje je imati 5 različitih ishodišnih stranica za backlinkove, nego 20 backlinkova s jedne te iste stranice.
  • I dalje je dobro imati više backlinkova na jednoj ishodišnoj stranici, pogotovo na nekoj s visokim autoritetom, no u tom slučaju veća je vrijednost kad dolaze s različitih podstranica – više linkova s iste stranice nema tolikog utjecaja.
  • Uzima se u obzir i broj linkova na ishodišnoj stranici – Google jako dobro prepoznaje 'rasadnike' backlinkova, čak i ako se radi o web stranicama s visokim autoritetom domene. Srednje jaka stranica s 5 linkova koji vode prema van ponekad može donijeti više link equityja od jake stranice koja ih ima 1000.

Pozicija linka

Dobar backlink osim link equityja donosi i posjetitelje, odnosno promet na web stranicu. Stoga je dosta bitna i njegova pozicija na stranici, odnosno vjerojatnost da korisnik, čitatelj, zaista klikne na njega.

Stoga su vrijedniji oni linkovi koji su na vrhu web stranice ili na početku teksta nekog bloga. Isto tako, oni sa sredine ili kraja teksta vrijedniji su od onih u sidebaru ili footeru.

Anchor tekst

Opet se vraćamo na anchor tekst – backlink s relevantnim tekstom koji je povezan s temom odredišne stranice bit će vrijedniji od onog s generičkim ili nepovezanim anchorom.

Link building je prava mala znanost

Kako danas stvari stoje, da bi se web stranice pozicionirale na tražilicama, trebaju backlinkove, posebno ako se radi o novim web stranicama.

No iako bi bilo logično da će dobar i kvalitetan sadržaj web stranice biti dovoljan za stvaranje backlinkova, oni se ipak neće stvoriti sami i za to je potrebno uložiti znatan trud, a i znanje.

Link building je pojam koji označava aktivnosti i taktike kojima se dolazi do backlinkovima, a o tome ćemo pisati u nekom idućem blogu.

 --

SEO optimizacija

Pročitali ste blog iz serije članaka o SEO optimizaciji. Cijelu listu članaka pregledajte ovdje: 

  1. Što je SEO optimizacija? Osnove i strategija
  2. Istraživanje ključnih riječi 
  3. On-page SEO optimizacija
  4. Zašto je content bitan za SEO? 
  5. Backlinkovi u SEO optimizaciji - UPRAVO ČITATE
  6. SEO analitika i metrike

 


Mi se SEO optimizacijom webshopova i webstranica bavimo godinama, s brojnim pojmovima na 1. poziciji organskih rezultata u izrazito kompetitivnim industrijama

Ne morate nam vjerovati na riječ, javite nam se pa ćemo vam pokazati prave primjere. ;)

 

  •     
  •     
  •     
  • Izrada internetske stranice sufinancirana je
    sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj