Istraživanje ključnih riječi za SEO

Istraživanje ključnih riječi za SEO (keyword research) jedna je od osnovnih SEO aktivnosti, kojom se definira izraze i riječi za koje se optimizira web stranica. 

Nakon definiranja strategije i osnovnog cilja SEO optimizacije (pr. ciljanog tržišta i jezika, te usluga ili kategorije proizvoda za koje se stranica optimizira), o čemu smo pisali u našem prethodnom blogu Što je SEO optimizacija? Osnove i Strategija, na redu je prva konkretna SEO aktivnost:

istraživanje ključnih riječi ili na engleskom keyword research. 

Istraživanje ključnih riječi radi se s ciljem upoznavanja navika korisnika:

  • što se pretražuje na tražilicama,
  • koji su izrazi uobičajeni u nekoj branši,
  • koje izraze i riječi koristi konkurencija i
  • na koji način korisnici razmišljaju kad istražuju, kupuju ili samo neobavezno surfaju. 

Dakle, istraživanje ključnih riječi posebno je važno na samom početku razvoja nove web stranice ili webshopa, budući da nam može dati dobre ideje o sadržaju stranice - što točno ljudi očekuju naći na web stranici poput naše.

Isto tako, tijekom istraživanja ključnih riječi dolazi do novih ideja za sadržaj koji će pomoći odabranim ključnim riječim da se bolje pozicioniraju. 

Kako se istražuju ključne riječi za SEO? 

Postoji veliki broj besplatnih (i plaćenih) alata na Internetu koje Vam mogu pomoći u istraživanju ključnih riječi. 

Jedan od besplatnih alata su Googleovi prijedlozi u samom SERP-u. 

Podsjetimo se, što je SERP?

Googleova stranica na kojoj se ispišu rezultati pretraživanja naziva se SERP - Search Engine Results Page

Googleova autocomplete opcija dat će Vam ideje za duge ključne riječi na temelju onih koje vi upišete. Primjerice, upisivanjem pojma bicikl dobije se čitav popis dužih ključnih riječi koje korisnici pretražuju. 

Primijetite na donjem primjeru kako samo jedan razmak čini razliku - na prvoj slici upisana je riječ bicikl bez razmaka, dok je na drugoj slici upisana s razmakom. Ako se upiše bilo koje slovo abecede nakon toga, rezultati će se automatski prilagoditi (prikazano na trećoj slici). 

Bicikl - prijedlozi pretraga   Bicikl s razmakom - prijedlozi pretraga  Bicikl n pretraga

Riječ bicikl je u ovom slučaju ishodišna riječ, tj. seed keyword s kojom se kreće u istraživanje. Za svaku web stranicu ili web shop (ovisno o širini ponude) odredi se nekoliko takvih ishodišnih riječi od kojih se krene u daljnje istraživanje. 

Osim Google Autocomplete opcije, tu su i opcije People Also Ask ili Related Searches gdje nam Google u rezultatima pretrage daje dodatne prijedloge temeljene na stvarnim pretragama korisnika na Googleu. U našem slučaju za bicikle nudi se sljedeće: 

Bicikl povezane pretrage

Alati za istraživanje ključnih riječi

Postoji veliki broj besplatnih alata za istraživanje ključnih riječi na Internetu, no svaka daje relativno ograničeni set podataka. 

Svaka agencija za digitalni marketing ili netko tko se profesionalno bavi SEO optimizacijom koristi bar jedan od tih alata u komercijalnom načinu rada, stoga je isplativo angažirati profesionalca ili agenciju za kvalitetno istraživanje ključnih riječi. Ta investicija će se dugoročno sigurno vratiti.

Naravno, ovisno o veličini tvrtke i prihodima koji se ostvaruju putem web stranice ili webshopa, može se uzeti mjesečna pretplata na neki od ovih alata. Budući da za svaki postoji mnogo tutoriala i uputa, ne bi trebao biti problem savladati osnove korištenja. Napredne SEO metrike koje ovakvi alati pružaju mogu uštediti mnogo vremena i donijeti konkurentsku prednost.  

Mangools KWFinder

Jedan od naših omiljenih alata za istraživanje ključnih riječi je Mangoolsov KWFinder. U njemu je moguće pretraživati ključne riječi generalno, prema zemlji i za pojedini jezik.

Može se krenuti s ishodišnim pojmom ili sa domenom za koju nas zanimaju ključne riječi. Niže na slikama naveden ja primjer s već poznatom ishodišnom rječju bicikl. 

U stupcu Search naznačeno je koliko pretraga mjesečno na Googleovoj tražilici u prosjeku ostvaruje ovaj pojam, u koloni CPC je naznačena prosječna cijena klika, dok je KD kolona indikator težine ključne riječi.

Bicikl u SEMrushu

 

KWFinder možete isprobati i sami, nude 10-dnevni besplatni trial period bez potrebe unosa kreditne kartice. 

Posebno zgodno je što se odabrane riječi mogu označiti i dodati na listu ključnih riječi za određeni projekt, što je praktično za agencije ili pojedince koji se bave SEO optimizacijom više web stranica. 

SEMrush

Drugi alat koji koristimo u svakodnevnom radu jest SEMrush, gdje je ključne riječi moguće pretraživati pojedinačno ili skupno.

SEMrush pokazuje iz kojih zemalja dolazi najveći broj pretraga određenog pojma, te izračunava svoj Keyword Difficulty faktor.

NAPOMENA: algoritmi za izračun težine ključnih riječi koje koriste razni alati razlikuju se, stoga ih ne treba međusobno uspoređivati. 

SEMrush bicikl

Prilikom analize neke domene (primjerice web stranice konkurencije nekog klijenta) SEMrush ispiše listu svih ključnih riječi za koje je konkurent pozicioniran i na kojoj je prosječno poziciji. 

I SEMrush možete koristiti u besplatnoj probnoj verziji, uz ograničeni broj domena i ključnih riječi koje možete analizirati. 

Google Search Console

Google Search Console je besplatna Googleova usluga koja pomaže pratiti, održavati i istraživati prisutnost web stranice na SERP-u. Search Console nudi širok spektar mogućnosti koje ćemo detaljnije obraditi u posebnom blogu. 

Još neki od poznatih SEO alata su istraživanje ključnih riječi su primjerice Ahrefs Keyword Explorer i Sonar za istraživanje ključnih riječi na Amazonu. 

Kako evaluirati ključne riječi? 

Pomoću metrika!

Cilj nam je pronaći relevantne ključne riječi koje imaju što veći broj pretraživanja, a što manji faktor težine. To su dakle metrike koje evaluiramo za svaku ključnu riječ na koju se pokušavamo pozicionirati. 

Važni pojmovi tj. metrike koje se koriste prilikom istraživanja ključnih riječi:  

  • broj pretraživanja (search volume)
  • težina ključne riječi (keyword difficulty)
  • relevantnost ključne riječi 

Dugačke ključne riječi (long tail keywords)

U vodičima za istraživanje ključnih riječi često ćete naći savjete da se potrebno fokusirati na dugačke ključne riječi, odnosno long tail keywords. To bi zapravo bili pojmovi koji uključuju ishodišnu ključnu riječ, uz dodatne riječi koje je pobliže opisuju.

Primjerice: 

  • ishodišna ključna riječ: bicikl
  • dugačke ključne riječi:
    • rozi bicikl s košarom
    • dječji bicikl bez pedala
    • muški brdski bicikl giant
    • rabljeni bicikl bez jednog kotača
    • polovni bicikl prodaja
    • polovni bicikl kupnja
    • ....

Postoje online alati koji za upisanu ključnu riječ ispišu čak i preko 1000 dugačkih ključnih riječi. Kvaliteta tog popisa je naravno veća za englesko govorno područje od hrvatskog, no može poslužiti za start. 

Keyword research

PREDNOST: Dugačke ključne riječi su dobre jer imaju manju težinu, ali veće stope konverzije - više korisnika klikne na rezultate pretrage i napravi konverziju u smislu kupnje ili kontaktiranja. 

Njihova dužina donosi i veći broj kombinacija, ima ih na stotine za svaku ishodišnu ključnu riječ - procjenjuje se da oko 70% ukupnog prometa na tražilicama nastaje pretraživanjem dugačkih ključnih riječi. 

---

NEDOSTATAK: Puno manji broj pretraga od ishodišne ključne riječi. Stoga ipak ne možemo sva jaja staviti u košaru zvanu 'dugačke ključne riječi' - potrebno je napraviti optimalnu kombinaciju.

Dugačke ključne riječi mogu biti od velike pomoći za nove web stranice koje na početku nemaju puno šanse za ragiranje na teške i popularne opće ključne riječi (pr. bicikl). 

Koja je namjera pretraživanja? 

Jedna od najvećih pogrešaka koje se čine tijekom istraživanja ključnih riječi je fokusiranje na brojke, zanemarujući pritom relevantnost ključne riječi i sadržaja na odredišnoj stranici za osobu koja pretražuje.  

Analizirajući SERP, može se identificirati namjera pretraživanja za neki upit i uvidjeti odgovara li to onome što mi nudimo kroz sadržaj na web stranici. Relevantnost se dakle odnosi na poklapanje našeg sadržaja s namjerom onoga koji pretražuje. 

Primjer

Ako smo mi webshop koji prodaje bicikle i stvaramo puno sadržaja za ključnu riječ bicikl servis, a u stvarnosti ne nudimo servis bicikala, već samo prodajemo nove, zapravo zavaravamo posjetitelje budući da je namjera onih koji traže pojam bicikl servis pronaći servis za svoj bicikl.

Posjetitelji koji nam tim putem dođu na web gotovo sigurno neće ništa kupiti i otići će sa stranice brzo i bez onoga što traže. 

Malo je onih koji će rekreativno čitati o tome kako se servisira bicikl, a ako to žele pretraga će im biti puno specifičnija, pr. Kako servisirati bicikl? ili Kako servisirati bicikl kod kuće? U tom slučaju ima smisla kreirati sadržaj za te ključne riječi, budući da se kroz njih može čitateljima ponuditi alat ili dijelove koji su potrebni za servisiranje bicikla kod kuće. 

Inače, postoje 4 različite namjere pri pretraživanju: 

  • Navigacijsko pretraživanje – traži se link do određene web stranice, branda ili web shopa pr. zara webshop
  • Informativno pretraživanje – traže se općenite informacije pr. broj stanovnika Berlin
  • Transakcijsko pretraživanje – traži se točno određeni proizvod za kupnju, pr. koncert gibonni zagreb ulaznice kupnja
  • Istraživanje prije kupnje (komercijalno pretraživanje) - pr. dječji bicikl cijena

Cilj istraživanja ključnih riječi

Ponovimo još jednom koji je cilj istraživanja ključnih riječi - upoznavanje navika korisnika i kreiranje sadržaja web stranice koji će ispuniti njihova očekivanja.

Istraživanjem ključnih riječi doznat ćemo što korisnici pretražuju na tražilicama, koji se izrazi koriste u pojedinim branšama i na koji način korisnici pretražuju kad imaju različite namjere. 

--

SEO optimizacija

Ovaj blog je drugi iz serije članaka o SEO optimizaciji. Cijelu listu članaka pregledajte ovdje: 

  1. Što je SEO optimizacija? Osnove
  2. Istraživanje ključnih riječi - UPRAVO ČITATE
  3. On-page SEO optimizacija
  4. Zašto je content bitan za SEO? 
  5. Backlinkovi u SEO optimizaciji
  6. SEO analitika i metrike

 


Mi se SEO optimizacijom webshopova i webstranica bavimo godinama, s brojnim ključnim riječima na 1. poziciji organskih rezultata u izrazito kompetitivnim industrijama

Ne morate nam vjerovati na riječ, javite nam se pa ćemo vam pokazati prave primjere. ;)

 

 

  •     
  •     
  •     
  • Izrada internetske stranice sufinancirana je
    sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj