On-page SEO optimizacija

On-page SEO optimizacija (koju se nekad naziva i "on-site SEO”) je optimiziranje sadržaja web stranice ili web shopa za tražilice i korisnike.  

Najčešće radnje su optimiziranje title tagova, meta descriptiona, sadržaja, internih poveznica i URL-ova.

Razlika između on-page i off-page SEO optimizacije

Za razliku od off-page SEO optimizacije koja se bavi stvarima van odredišne web stranice, pr. gradi backlinkove, on-page SEO fokusiran je na sadržajno i tehničko optimiziranje naše stranice.

Većinu ovih radnji može odraditi svatko kroz administraciju (CMS) web stranice, no za neke detalje možda će biti potrebno kontaktirati programere ili IT stručnjake koji održavaju web stranicu. 

Ovu temu obradit ćemo kroz nekoliko poglavlja, pa krenimo redom: 

  1. Title tagovimeta descriptioni
  2. Interne poveznice (internal linking)
  3. Alt tekst slika
  4. Sitemap
  5. HTTPS
  6. Mobile-friendly stranice
  7. Brzina učitavanja stranice (page speed)

1. Title tagovimeta descriptioni

Title tag i meta decription su dijelovi HTML kôda svake pojedine stranice na webu te predstavljaju naslov i opis sadržaja na stranici, tako da on bude jasan agloritmima tražilice i samim korisnicima. Svaki URL ima jedinstveni title i description.

Prikazuju se u rezultatima pretraga ili kad se stranica dijeli na društvenim mrežama.

Title tag i meta description

Što je bitno? 

Bitno je da svaka podstranica Vašeg weba ima postavljen Title Tag i Meta Description, i da svi budu različiti. Baš svi.

Kako to postići ako webshop ima nekoliko tisuća artikala i samim time nekoliko tisuća podstranica?

Postavi se pravilo (rule) koji automatski stranicama dodijeljuje Title prema nazivu proizvoda i Description prema dugom ili kratkom opisu proizvoda. Tu vam treba pomoć programera/developera. 

Bitna je duljina Title Taga i Meta Descriptiona, za optimalno prikazivanje u rezultatima pretrage. 

Tag Title - do 60 znakova (cca, zapravo je ograničenje 600ppx koji se prikazuju)

Meta Description - do 160 znakova (ograničenje je širina od 960ppx)

KORISTAN ALAT: SERP simulator je alat pomoću kojeg možete provjeriti kako će izgledati prikaz u rezultatima pretrage jednom kada unesete Title i Description. 

Uključite ključnu riječ u Title Tag i Meta Description na koju želite pozicionirati svoju stranicu što više u pretragama.

Preporučuje se ključnu riječ staviti na početak Titlea i što bliže početku Descriptiona, iako nije obavezno. U našem slučaju to je pojam agencija za digitalni marketing.

Ključna riječ u title tagu i descriptionu

Pitanje o SEO optimizaciji

Pitanje: Čitao/la sam da Google uvodi algoritme koji na temelju sadržaja stranice sami stvaraju Title naslovnice za rezultate pretrage, tj. ne uzimaju Title iz HTML kôda. Je li to točno? 

Jest, točno je, i uglavnom se u takvim slučajevima umjesto Title Taga iz HTML kôda uzima H1 naslov sa stranice. No i dalje to vrijedi samo za dio rezultata pretrage, dok se u 80% slučajeva i dalje koristi Title Tag. Više o toj temi na sljedećem linku - službeni Googleov odgovor na pitanje o mijenjanju Title tagova. 

2. Interne poveznice (internal linking)

Pravilna struktura internih poveznica (u daljnjem tekstu linkova) jednako je bitna za SEO optimizaciju kao i vanjski linkovi s drugih stranica (tzv. backlinkovi).

Zašto je tome tako? 

  • Interni linkovi poboljšavaju sposobnost crawlera (robota koji indeksiraju stranice za Google) da pročešljaju cijelu stranicu. 
  • Interni linkovi poboljšavaju UX i korištenje web stranice - ako je navigacija jasna, posjetitelji će lakše naći što trebaju, a ako imaju dovoljno pravih i kvalitetnih linkova za dalje više će vremena provesti na stranici. 
  • Interni linkovi mogu poboljšati pozicioniranje

Zlatno pravilo za svaku web stranicu i web shop glasi: svaka stranica treba biti na najviše 3 klika od početne stranice. 

Kontekstualni linkovi (interni linkovi među različitim vrstama i razinama sadržaja) mogu u tome pomoći strukturnim linkovima (linkovi navigacije u glavnom izborniku, kategorijama itd.). 

Struktura internih poveznica

Kako to postići? 

Za najbolje performanse, svaki novi blog povežite s 4 do 5 drugih stranica ili blogova. Isto tako, neka na tim stranicama bude link do tog novog bloga. Na taj način crawlerima dajemo do znanja da je sadržaj te dvije stranice zaista povezan i ima smisla s jedne prijeći ne drugu i obrnuto. 

Veći efekt imat će linkovi slabije rangiranih podstranica na jačim stranicama nego obrnuto. Primjerice, linkanje naslovnice ili stranice neke kategorije u tekstu bloga neće značajno doprinijeti, budući da se ti linkovi već mogu naći u glavnoj navigaciji. No linkanje određenih proizvoda koje web shop nudi unutar bloga već donosi puno bolji efekt. 

3. Alt tekst slike

Alt tekst slike (nekad zvan i alt tag) na web stranici ili web shopu je dijelić HTML kôda koji opisuje sliku i prikazuje se kada slika ne može biti prikazana (nije se učitala, korisnik ima onemogućeno učitanje slika ili sl.). 

Važan je iz dva razloga:

  • UX - user experience - ponajviše zbog čitača ekrana koje koriste slijepe osobe i osobe s oštećenim vidom, koji kad dođu do slike pročitaju njegov alt tag. 
  • za SEO, alt tag daje crawlerima koji sliku zapravo 'ne vide' kontekst u kojem je ona tu pozicionirana

NAPOMENA: Nije baš uvijek potrebno unositi alt tag na sliku. Na sljedećem linku navedena je logika putem koje možete odlučiti kada treba, a kada ne treba uključiti alt tag

Što je bitno? 

  • neka alt tag bude opisni tekst – pr. bijela šalica usporedite sa bijela šalica puna vruće kave na drvenom stolu. Iz kojeg opisa ste dobili bolju sliku? ;)
  • neka bude kratko – duljina nije krucijalna, ali neka ne bude više od 10 riječi
  • izbjegavati pretjerivanje s ključnim riječima – ako ne dolazi po logici stvari, ne dodajte ključne riječi nepotrebno 
  • imenovanje samih slika neka također bude opisno - pr. umjesto DCIM7236.jpeg neka se slika zove bijela-salica-vruca-kava-drveni-stol.jpeg;
  • koristite povlake u imenima slika umjesto razmaka, jer se razmaci pretvore u posebnu URL encoding oznaku (%20) 
  • neka i slike imaju Titleove i opise gdje ih je moguće unijeti - Image search također čini veliki dio pretraga na Google tražilici

4. Sitemap

Sitemap je strukturirana lista svih podstranica na web stranici dostupna crawlerima tražilica.

Sitemap ne postoji sam po sebi nego ga treba generirati i spremiti u HTML kôd web stranice kako bi se crawleri lakše snašli po stranici. Najčešće se to radi programski, odnosno u samom kôdu web stranice postoji sitemap generator koji se povremeno pokreće i ažurira ga. 

>> Ako želite vidjeti kako izgleda sitemap neke web stranice, slijedi primjer besplatnog online sitemap generatora za web stranice do 500 URL-ova: XML Sitemaps

Najveće benefite od sitemapa imat će sljedeće stranice: 

  • velike webstranice sa stotinama, tisućama podstranica (primjerice većina webshopova)
  • nove webstranice s malo ili bez ijednog backlinka
  • webstranice koje nemaju puno internih linkova 
  • webstranice s mnogo multimedije (pr. galerije slika, videa)

Dakle, sitemap nije nužno imati, ali ne može odmoći. 

Ako je web stranica mala i ima nekoliko dobro međusobno povezanih podstranica, sitemap nije nužan.  

5. HTTPS

Što je SSL certifikat?

Secure Sockets Layer ili SSL je kriptiranje, odnosno šifriranje podataka iz običnog teksta u kodirani tekst koji je razumljiv samo onima koji imaju ključ za dekodiranje. SSL kodiranje omgućava sigurnu komunikaciju kroz računalne mreže. odnosno sigurno slanje povjerljivih podataka putem interneta jer se podaci nakon unosa prvo šifriraju, a zatim šalju dalje. 

Kako prepoznati ima li web stranica SSL certifikat?

SSL certifikat i HTTPS URL

Dva su načina: 

  • URL web stranice počinje sa https, umjesto http, u kojem s znači secure (sigurno).
    Stranice koje počinju s http ne smatraju se dovoljno sigurnima jer se preko njih može dobiti pristup povjerljivim podacima, kao i online računima koje korisnik internetske stranice ima.
  • pored URL-a stoji ikonica lokota ili je prostor u kojem se nalazi ta web adresa zelene boje.

Google Transparency Report kaže da je danas (rujan 2021.) 95% stranica osigurano SSL-om i prikazuje se preko HTTPS-a. 

SAVJET: Ne kupujte na webshopovima koji nemaju SSL certifikat tj. HTTPS u URL adresi. 

Odnosno, za vlasnike webova: ako ga još nemate, svakako pribavite SSL certifikat za vašu web stranicu ili web shop. 

6. Mobile-friendly stranice

Još od 2016. Google je pri indeksiranju web stranica naglasak počeo stavljati na mobilne verzije prikaza istih. Od 2019. je prioritet u potpunosti prebačen na mobile, pa je tada počela era takozvanog mobile-first indexinga.

To u praksi znači da se nove web stranice i nove podstranice na postojećim webovima prvo indeksiraju i rangiraju prema mobilnoj verziji. Stoga je mobile-friendly web stranica izuzetno važna on-page SEO stavka. 

Što je bitno? 

  • responzivni raspored elemenata na stranici (tzv. responsive) - sadržaj se za mobilne uređaje prilagođava njegovim rasporedom na stranici, promjenom veličine fonta, veličinom slika, izgledom navigacije i slično 
  • izbornik koji je lako koristiti na mobilnim uređajima
  • kompresirane slike (optimiziranih dimenzija i veličina)
  • bez agresivnih pop-upova
  • čitljiv font
  • lako dostupni linkovi (pr. u footeru, razmak dovoljan da se može s prstom kliknuti na bilo koji bez da se slučajno klikne susjedni)

Kako provjeriti je li Vaša stranica mobile-friendly?

Google je za to pripremio poseban alat, Mobile Friendly Test.

Osim toga, situaciju je moguće provjeriti u Google Search Console pod Mobile Usability izbornikom.

7. Brzina učitavanja stranice (page speed)

Brzina učitavanja stranice (page speed) je jedan od najvažnijih aspekata tehničke SEO optimizacije. Osim toga, svakako je bitan UX faktor - nitko od nas ne želi čekati na učitavanje neke stranice nekoliko sekundi. 

Google se pobrinuo da i za to imamo odgovarajući tool za mjerenje, pa preko Google PageSpeed Insights možete izmjeriti brzinu učitavanja bilo koje stranice, posebno za mobilnu i desktop verziju.  

Kako poboljšati brzinu učitavanja web stranice tema je za jedan poseban blog. Za sada samo napomena o važnosti ovog pokazatelja - izvrtite gore navedeni test i ako niste u zelenom (ili bar visokom narančastom), popričajte sa svojim developerima. 

 --

SEO optimizacija

Ovaj blog je treći iz serije članaka o SEO optimizaciji. Cijelu listu članaka pregledajte ovdje: 

  1. Što je SEO optimizacija? Osnove
  2. Istraživanje ključnih riječi
  3. On-page SEO optimizacija - UPRAVO ČITATE
  4. Zašto je content bitan za SEO? 
  5. Backlinkovi u SEO optimizaciji
  6. SEO analitika i metrike

 


Mi se SEO optimizacijom webshopova i webstranica bavimo godinama, s brojnim ključnim riječima na 1. poziciji organskih rezultata u izrazito kompetitivnim industrijama

Ne morate nam vjerovati na riječ, javite nam se pa ćemo vam pokazati prave primjere. ;)

  •     
  •     
  •     
  • Izrada internetske stranice sufinancirana je
    sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj